МЕТОДИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ПЕДАГОГОВ ДОУ ПО ОРГАНИЗАЦИИ ДЕТСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТИРОВАНИЯ

METHODICAL SUPPORT OF TEACHERS OF CHILDREN'S EDUCATIONAL INSTITUTIONS ON ORGANIZATION OF CHILDREN'S EXPERIMENTATION

ШИНКАРЁВА Надежда Алексеевна, АНДРЕЕВА Алёна Ивановна

SHINKAREVA Nadezhda Alekseevna, ANDREEVA Alena Ivanovna

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 1(34) 28.02.2021

Аннотация:
В современных условиях развития российского образования особое значение приобретает методическая работа с педагогами в дошкольном образовательном учреждении. Методическое сопровождение педагога может являться наиболее эффективным способом по организации детского экспериментирования. В статье рассматривается проблема методического сопровождения педагогов ДОУ по организации детского экспериментирования. Изучены и проанализированы взгляды авторов на сущностную характеристику понятия «экспериментирование», «Детское экспериментирование». И на проблему методического сопровождения педагогов в ДОУ. Представлены цель, задачи, методики констатирующего этапа исследования экспериментальной работы в рамках темы исследования. Проанализированы организационно-педагогические условия дошкольной образовательной организации, способствующие эффективности методического сопровождения педагогов ДОУ по организации детского экспериментирования. В исследовании принимали участие педагоги в количестве 10 человек, а также дети. В ходе исследования основными методами являлись: беседа, наблюдение, анкетирование. Представлены результаты изучения организации детского экспериментирования в ДОУ.

Ключевые слова:
экспериментирование,детское экспериментирование,сопровождение,методическое сопровождение,когнитивный компонент,эмоциональный компонент,деятельностный компонент,обучающиеся,педагоги,родители
Description:
In modern conditions of development of Russian education, methodological work with teachers in pre-school educational institutions is of particular importance. Methodological support of a teacher can be the most effective way to organize children's experimentation. The article deals with the problem of methodological support for teachers of preschool educational institutions in the organization of children's experimentation. The authors ' views on the essential characteristics of the concept of "experimentation" and "Child experimentation"are studied and analyzed. And on the problem of methodological support of teachers in a secondary school educational institution. The purpose, tasks, and methods of the ascertaining stage of research of experimental work in the framework of the research topic are presented. The article analyzes the organizational and pedagogical conditions of a preschool educational organization that contribute to the effectiveness of methodological support for teachers of preschool educational institutions in organizing children's experimentation. The study involved teachers in the number of 10 people, as well as children. In the course of the study, the main methods were: conversation, observation, and questioning. The results of studying the organization of children's experimentation in a secondary school educational institution are presented.

Key words:
experimentation,child experimentation,support,methodological support,cognitive component,emotional component,activity component,students,teachers,parents