МОДЕЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ ВОЗДУШНО-КОСМИЧЕСКИХ СИЛ РОССИИ: СТРУКТУРНО-СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ ХАРАКТЕРИСТИКА И РЕЗУЛЬТАТЫ АПРОБАЦИИ

PROFESSIONAL RESPONSIBILITY FORMATION MODEL FUTURE OFFICERS OF THE AEROSPACE FORCES OF RUSSIA: STRUCTURALLY-SUBSTANTIVE CHARACTERISTICS AND TESTING RESULTS

ДМИТРЕНКО Андрей Юрьевич

DMITRENKO Andrey Yurievich

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 2(35) 30.05.2021

Аннотация:
В статье представлены результаты разработки и апробации модели формирования профессиональной ответственности будущих офицеров Воздушно-космических сил России (ВКС России). Актуальность исследования определяется высокой социально-профессиональной значимостью феномена «профессиональная ответственность», его особым нормативным и личностным статусом в профессиональной функциональности военного летчика. Раскрывается сущность понятия «профессиональная ответственность» офицера ВКС России, приводится характеристика структурных компонентов профессиональной ответственности. Проводится теоретический анализ научных подходов к педагогическому моделированию и построению модели формирования профессиональной ответственности будущих офицеров ВКС России, определяются этапы ее разработки. На основании проведенного анализа выявляются методологические основания конструирования модели, представленные ведущими постулатами научных подходов и принципов, задающие теоретический вектор моделирования исследуемого процесса. Установлено, что в структурном отношении модель формирования профессиональной ответственности будущих военных летчиков интегрирует целевой, содержательный, инструментально-функциональный, контрольно-оценочный блоки, организационный, ориентировочно-деятельностный, развивающий этапы, обеспечивающие композиционное построение и процессуальный маршрут реализации модели. Организована экспериментальная апробация модели в образовательном процессе военного авиационного вуза, по результатам которой доказана эффективность разработанной модели формирования профессиональной ответственности и возможность ее тиражирования в образовательную практику.

Ключевые слова:
профессиональная ответственность,офицер ВКС России,военный летчик,летная деятельность,моделирование,модель,методологические подходы,принципы,структура модели,этапы формирования профессиональной ответственности,критерии,уровни
Description:
The article presents the results of the development and testing of a model for the formation of professional responsibility of future officers of the aerospace forces of Russia (Russian Aerospace Forces). The relevance of the study is determined by the high socio-professional significance of the phenomenon of “professional responsibility”, its special normative and personal status in the professional functionality of a military pilot. The essence of the concept of “professional responsibility” of an officer of the Russian Aerospace Forces is revealed, the characteristic of the structural components of professional responsibility is given. A theoretical analysis of scientific approaches to pedagogical modeling and building a model for the formation of professional responsibility of future officers of the Russian Aerospace Forces is carried out, the stages of its development are determined. Based on the analysis, the methodological foundations of model construction are identified, presented by the leading postulates of scientific approaches and principles that define the theoretical modeling vector of the process under study. It has been established that, structurally, the model for the formation of professional responsibility of future military pilots integrates target, substantive, instrumental, functional, control and evaluation units, organizational, orientational and active, developing stages that provide compositional construction and a process route for the implementation of the model. An experimental testing of the model in the educational process of a military aviation university was organized, the results of which proved the effectiveness of the developed model for the formation of professional responsibility and the possibility of its replication in educational practice.

Key words:
professional responsibility,officer of the Russian Aerospace Forces,military pilot,flight activity,modeling,model,methodological approaches,principles,structure of the model,stages of formation of professional responsibility,criteria,level