ПОДГОТОВКА БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ К ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОМУ ВОСПИТАНИЮ ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ (НА МАТЕРИАЛЕ МАГИСТРАТУРЫ)

PREPARING FUTURE TEACHERS FOR THE SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS (ON THE BASIS OF A MASTER'S DEGREE)

КУПЦОВА Светлана Анатольевна

KUPTSOVA Svetlana Anatolievna

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
В статье рассмотрено понятие «духовно-нравственное здоровье», которое включает осознанное отношение к себе и окружающему миру, стремление к познанию и самопознанию, самовоспитанию и самообразованию. Духовно-нравственное здоровье относится к личности в целом, к проявлениям человеческого духа и рассматривается как единство, полнота и цельность жизнеспособности и человечности индивида. Представлено понятие «духовно-нравственное воспитание» как динамичный и многофакторный процесс, направленный на формирование системы ценностей, самовоспитание и саморазвитие личности. Духовно-нравственное воспитание понимается как категория педагогики, совокупность принципов и норм, связанных с семейными, духовными, культурными традициями общества. Дано авторское понимание «духовно-нравственного воспитания будущего педагога» как организованного процесса, направленного на развитие высших чувств и ценностей, формирование духовно-нравственных потребностей и мотивов поведения, стремление к самосовершенствованию в педагогической деятельности. Содержанием духовно-нравственного воспитания будущего учителя является организация учебной и внеучебной деятельности по освоению теоретических и практических основ профессиональной подготовки и научно-исследовательской деятельности. В статье представлены основные подходы, которые были применены к построению и реализации данной учебной дисциплины; ведущие принципы; содержание дисциплины. Особое внимание уделено созданию педагогических условий: вовлечению магистрантов в самостоятельную работу по освоению духовно-нравственных ценностей с учетом индивидуально-психологических особенностей; активному использованию дистанционных форм обучения с обсуждением правил совместной работы и с обязательным получением обратной связи; вовлечению магистрантов в практическую и внеучебную деятельность по освоению духовно-нравственных ценностей на примере своего региона; организации научно-исследовательской работы в сфере духовно-нравственной культуры.

Ключевые слова:
духовно-нравственное воспитание,педагогический университет,образование,магистратура
Description:
The article considers the concept of «spiritual and moral health», which includes conscious attitude towards oneself and the surrounding world, striving for knowledge and self-knowledge, self-education and self-education. Spiritual and moral health refers to the personality as a whole, to the manifestations of the human spirit, and is seen as the unity, completeness and integrity of vitality and humanity of the individual. Presented the concept of «spiritual and moral education» as a dynamic and multifactorial process, aimed at the formation of a system of values, self-education and self-development of the individual. Spiritually and morally upbringing is understood as a category of pedagogy, a set of principles and norms associated with family, spiritual, cultural traditions of society. The author's understanding of «spiritual and moral education of the future teacher» as an organized process aimed at the development of higher feelings and values, the formation of spiritual and moral needs and motives of behavior, the desire for self-improvement in pedagogical activity is given. The content of spiritual and moral education of a future teacher is the organization of educational and extracurricular activities for mastering the theoretical and practical foundations of professional training and research activities. Preparation of graduate students for spiritual and moral education of younger generations in pedagogical university takes place through the study of special disciplines, such as «Fundamentals of Spiritual and Moral Education of Children and Adolescents». The article presents the main approaches that have been applied to the construction and implementation of this educational discipline; the leading principles; the content of the discipline. Particular attention is paid to the creation of pedagogical conditions: the involvement of undergraduates in independent work on the development of spiritual and moral values, taking into account the individual and psychological characteristics; active use of distance learning with the discussion of the rules of joint work and with mandatory feedback; involvement of undergraduates in practical and extracurricular activities to develop spiritual and moral values on the example of their region; organization of research work in the field of spiritual and moral.

Key words:
spiritual and moral education,pedagogical university,undergraduates