ПРОЕКТИРОВАНИЕ ЦИФРОВОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ

DESIGNING A DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

КУТЕПОВА Любовь Ивановна, ПОПКОВА Алена Анатольевна, ЖИДКОВ Алексей Андреевич, ГОРДЕЕВ Кирилл Сергеевич

KUTEPOVA Lyubov Ivanovna, POPKOVA Alena Anatolyevna, ZHIDKOV Aleksey Andreevich, GORDEEV Kirill Sergeevich

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 2(35) 30.05.2021

Аннотация:
На сегодняшний момент информационные технологии являются незаменимым компонентом образовательного процесса, поскольку позволяют по-новому взглянуть на современную систему образования. В этой связи образовательная деятельность составляет открытую педагогическую систему, главным направлением которой является формирование интеллектуальной, творческой и культурно развитой личности. В статье уточнены сущность и назначение цифровой образовательной среды для повышения качества обучения и всестороннего развития личности. Внедрение информационных технологий направлено на активизацию компьютерных ресурсов, учебного и научного материала, приводящую к профессиональному развитию личности студента. Были рассмотрены основные компоненты, необходимые для проектирования цифровой образовательной среды высшего учебного заведения: научно-техническое, коммуникативное, информационное обеспечение. Установлено, что цифровая образовательная среда в современной системе образования становится единым пространством коммуникации всех участников педагогического процесса. Проанализированы возможности при реализации цифровой образовательной среды и средства, необходимые для ее проектирования. Информационные технологии обеспечивают широкое взаимодействие в процессе выполнения совместных творческих проектов. Студенты принимают активное участие в реализации учебного процесса, что способствует улучшению качества и эффективности образования.

Ключевые слова:
цифровая образовательная среда,ФГОС ВО,взаимодействие,дистанционное обучение,личность,информационные технологии,компетентность,проектирование,активность,психолого-педагогические средства
Description:
Due to economic, political, and cultural changes, the modern educational environment has become in need of implementing digital technologies, which contributes to the search for new methods and forms of the educational process. At the moment, information technologies are an indispensable component of the educational process, as they allow us to take a fresh look at the modern education system. In this regard, educational activities constitute an open pedagogical system, the main focus of which is the formation of an intellectual, creative and culturally developed personality. The article clarifies the essence and purpose of the digital educational environment for improving the quality of education and comprehensive development of the individual. The introduction of information technologies is aimed at activating computer resources, educational and scientific material, leading to the professional development of the student's personality. The main components necessary for designing the digital educational environment of higher education institutions were considered: scientific and technical, communication, and information support. It is established that the digital educational environment in the modern education system is becoming a single communication space for all participants in the pedagogical process. The possibilities of implementing a digital educational environment and the tools necessary for its design are analyzed. Information technologies provide broad interaction in the process of implementing joint creative projects. Students take an active part in the implementation of the educational process, which contributes to improving the quality and effectiveness of education.

Key words:
digital educational environment,FSES HE,interaction,distance learning,personality,information technology,competence,design,activity,psychological and pedagogical tools,digital educational environment,FSES HE,interaction,distance learning,personality,information technology,competence,design,activity,psychological and pedagogical tools