РАЗВИТИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ЛИЧНОСТНОГО КОМПОНЕНТА МОТИВАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНЦИИ В ВУЗЕ

DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL-PERSONAL COMPONENT OF MOTIVATIONAL COMPETENCE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTION

АХМЕТЖАНОВА Галина Васильевна, ТОЛЧЕВ Олег Александрович

AKHMETZHANOVA Galina Vasilyevna, TOLCHEV Oleg Aleksandrovich

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
В статье рассматривается процесс развития профессионально-личностного компонента мотивационной компетенции в вузе. Авторы раскрывают особенности мотивационной сферы личности и условия ее формирования. Описаны результаты теоретического анализа научной литературы, уточнены понятия «мотивационная компетенция», «профессионально-личностный компонент мотивационной компетенции», «мотив профессионального достижения». Отмечено, что мотивы являются компонентами мотивационной компетенции профессионала, выраженной в интересе к своей профессии и понимании ее социальной роли. Представлена структура мотивационной компетенции и ее профессионально-личностного компонента, который состоит из мотивов - профессиональной педагогической направленности, самоактуализации и профессионального достижения. Обозначены три компонента-показателя мотива профессионального достижения: инициация к деятельности, самоактуализация и достижение результатов. Для повышения уровня развития мотива профессионального достижения разработан авторский курс и проведен эксперимент по его внедрению в образовательный процесс вуза. Авторы описывают методики для определения уровня развития компонентов-показателей. В ходе эксперимента применялись технологии online-lecture, Problem learning webinar, lecture-visualization, problem workshop, презентация PowerPoint. Результаты проведенной опытно-экспериментальной работы по развитию профессионально-личностного компонента мотивационной компетенции доказывают значимость разработанного курса и его эффективность в обучении будущих педагогов. Статья предназначена преподавателям и студентам вузов, организаторам смешанного, дистанционного, цифрового обучения.

Ключевые слова:
образование,мотивация,мотивационная сфера,мотивационная компетенция,профессионально-личностный компонент мотивационной компетенции,мотив профессионального достижения
Description:
The article deals with the process of development of professional-personal component of motivational competence in higher education institution. The authors reveal the peculiarities of motivational sphere of personality and conditions of its formation. The results of theoretical analysis of scientific literature are described, the concepts "motivational competence", "professional-personal component of motivational competence", "motive of professional achievement" are specified. It is noted that motives are components of motivational competence of a professional, expressed in interest in his profession and understanding of its social role. The structure of motivational competence and its professional-personal component, which consists of motives - professional pedagogical orientation, self-actualization and professional achievement - is presented. Three components-indicators of professional achievement motive are outlined: initiation to activity, self-actualization and achievement of results. In order to increase the level of development of professional achievement motive, the authors developed a course and conducted an experiment on its implementation in the educational process of the university. The authors describe the methods for determining the level of development of components-indicators. During the experiment online-lecture, Problem learning webinar, lecture-visualization, problem workshop, PowerPoint presentation were used. The results of the experimental work on the development of professional-personal component of motivational competence prove the significance of the developed course and its effectiveness in teaching future teachers. The article is intended for teachers and students of universities, organizers of blended, distance and digital learning.

Key words:
education,motivation,motivational sphere,motivational competence,professional and personal component of motivational competence,motive of professional achievement