ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ РАЗВИТИЯ ЭМОЦИОНАЛЬНО-НРАВСТВЕННОЙ КУЛЬТУРЫ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL AND MORAL CULTURE IN ELDER PRESCHOOL CHILDREN

ФИЛИППОВА Оксана Геннадьевна, БАТЕНОВА Юлия Валерьевна, ПРОХОРОВА Анастасия Александровна

FILIPPOVA Oksana Gennadievna, BATENOVA Yulia Valerievna, PROKHOROVA Anastasia Aleksandrovna

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 1(34) 28.02.2021

Аннотация:
В современном обществе приоритет отдается познавательному развитию детей и, как правило, не происходит практической реализации целенаправленной работы в сфере эмоционально-нравственного развития дошкольников. Следовательно, нарушается целостное, гармоничное развитие личности. Очевидно, что в современной социально-культурной обстановке требуется целенаправленный подход к эмоционально-нравственному развитию подрастающего поколения. Появившиеся в науке относительно новые понятия «эмоционально-нравственное воспитание (ЭНВ)» и «эмоционально-нравственное развитие (ЭНР)» (О.В. Гирфановой, В.В. Заболтиной, Н.А. Корниенко и др.) способны оптимизировать традиционное нравственное воспитание и развитие. В период дошкольного детства (сензитивный 5-6 лет) закладывается фундамент эмоционально-нравственного развития: нравственное сознание (знания норм и ценностей); эмоциональная оценка (нравственные эмоции и чувства); внутренняя позиция ребенка (нравственная саморегуляция и поведение). В этой триаде (знания - чувства - поведение) именно эмоциональная составляющая является центральным связующим звеном. В данной работе конкретизировано понятие «эмоционально-нравственное развитие» (ЭНР). Эмоционально-нравственное развитие - педагогически управляемый процесс, неразрывно связанный с личностным развитием детей в целом, их социализацией, введением в мир культуры - культуры мировосприятия, самовыражения. В статье актуализируется проблема профессиональной компетентности будущих педагогов дошкольных образовательных организаций в области развития эмоционально-нравственной культуры у детей старшего дошкольного возраста. Роль взрослого как сопровождающего, очень важна и ответственна. От воспитательного воздействия взрослых, от того, какие качества будут сформированы зависит будущее ребенка как эмпатийной или неэмпатийной личности. Проведенное исследование направлено на попытку решения важных проблем профессионального образования.

Ключевые слова:
эмоционально-нравственное развитие,психолого-педагогические условия,эмоциогенная среда,рефлексия,метод сказкотерапии,эмпатия,эмоциональный опыт,профессиональная компетентность педагога,культурологический подход,полисубъектный (диалогический) подход,психотерапевтический подход,принципы развития эмоционально-нравственной культуры
Description:
In modern society, priority is given to the cognitive development of children and, as a rule, there is no practical implementation of purposeful work in the field of emotional and moral development of preschoolers. Consequently, the integral, harmonious development of the personality is disturbed. Obviously, in the modern social and cultural environment, a purposeful approach to the emotional and moral development of the younger generation is required. The emergence in science of relatively new concepts of "emotional and moral education (ENV)" and the associated "emotional and moral development (ENR)" (OV Girfanova, VV Zaboltina, NA Kornienko, etc.) is able to find ways to optimize traditional moral education and development. These categories are associated with the actualization of the child's need for empathy and are based on a closer connection between the emotional and cognitive components. In the period of preschool childhood (sensitive 5-6 years), the foundation of emotional and moral development is laid: moral consciousness (knowledge of norms and values); emotional assessment (moral emotions and feelings); internal position of the child (moral self-regulation and behavior). This work concretizes the concept of "emotional and moral development" (EMD). Emotional and moral development is a pedagogically controlled process that is inextricably linked with the personal development of children in general, their socialization, the introduction into the world of culture - the culture of world perception, self-expression. The article actualizes the problem of professional competence of future teachers of preschool educational organizations in the field of development of emotional and moral culture in older preschool children. The adult's role as an escort is very important and responsible. The future of the child as an empathic personality or non-empathic personality depends on the educational influence of adults, on what qualities will be formed. The conducted research is aimed at an attempt to solve important problems of vocational education.

Key words:
emotional and moral development,psychological and pedagogical conditions,emotiogenic environment,reflection,method of fairy tale therapy,empathy,emotional experience,professional competence of a teacher,culturological approach,polysubject (dialogical) approach,psychotherapeutic approach,principles of development of emotional and moral culture