ЦИФРОВИЗАЦИЯ РОССИЙСКОЙ СИСТЕМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ: ПРЕИМУЩЕСТВА И СЛОЖНОСТИ

DIGITALIZATION OF THE RUSSIAN HIGHER EDUCATION SYSTEM: ADVANTAGES AND CHALLENGES

САВЕЛЬЕВА Нэлли Хисматуллаевна, БОЖКО Екатерина Михайловна, ДЕМАКОВА Галина Александровна, ПОЧИТАЛКИНА Наталия Евгеньевна, САЛИМОВА Ирина Михайловна

SAVELYEVA Nelly Khismatullaevna, BOZHKO Ekaterina Mikhailovna, DEMAKOVA Galina Aleksandrovna, POCHITALKINA Nataliya Yevgenyevna, SALIMOVA Irina Mikhailovna

Азимут научных исследований: педагогика и психология, № 3(36) 30.08.2021

Аннотация:
Для современных студентов - представителей информационного поколения, электронные образовательные программы и курсы, учебники, задания и проекты - абсолютная норма, привычные учебные будни. Процесс профессиональной подготовки в вузе проявляет тенденцию к исчезновению грани между традиционным образованием и дистанционным, что объясняется широкой популярностью сети Интернет среди студентов в процессе изучения тех или иных дисциплин. Популяризация онлайн-технологий во всех сферах современного общества обусловила распространение информационных образовательных технологий, предоставляющих педагогам возможность донести учебную информацию одновременно различным категориям обучающихся, вне времени и географии, повышая эффективность учебного процесса, заинтересованность и мотивированность студентов. Авторы подчеркивают возможность привлечения иностранных студентов в российские вузы благодаря цифровизации процесса обучения, что приведет к повышению рейтинга вуза. Кроме того, важным преимуществом цифрового обучения авторы считают возможность привлечения высококвалифицированных иностранных и иногородних специалистов из разных отраслей знаний, транслирующих свой контент студентам посредством медиаплатформы.

Ключевые слова:
онлайн-обучение,электронное дистанционное обучение,образовательные платформы,обратная связь,независимая групповая оценка
Description:
The usual educational routine of modern students, who are representatives of the information generation, is closely connected with electronic educational programs and courses, textbooks, tasks, projects. The process of professional training at the University shows a tendency to disappear the line between traditional education and distance education, which is explained by the wide popularity of the Internet among students in the process of studying certain disciplines. The rapid development of online technologies has served as a catalyst for the emergence and spread of information educational technologies. The use of modern educational information and communication technologies gives the teacher a wide opportunity to convey educational material simultaneously to different categories of students - with different levels of initial training, with different perception speeds and sometimes with different attitudes to education at the University. This dramatically reduces the number of underperforming students, motivates them to study, makes learning more effective, raises it to the proper level, and, accordingly, increases the rating of the University. The authors emphasize the possibility of attracting foreign students to Russian universities through digitalization of the learning process, which will lead to an increase in the level of efficiency and effectiveness of the training process. In addition, the authors consider an important advantage of digital learning to be the ability to attract highly qualified foreign and nonresident specialists from different fields of knowledge who broadcast their content to students via a media platform.

Key words:
online learning,e-distance learning,educational platforms,feedback,independent group assessment